Kiedy i po co wymieniać układ rozrządu?

1476083736Wymiana rozrządu to czynność, która prędzej czy później czeka niemal każdego właściciela samochodu z silnikiem spalinowym i o której większość z nich myśli z przerażeniem. To, czego kierowcy boją się najbardziej, to duże koszty takiej wymiany oraz nieprzewidywalność terminu awarii – w zasadzie bowiem paski rozrządu mogą pękać w dowolnym momencie, nawet, gdy wyglądają jeszcze całkiem dobrze. Rozrząd to jednak jeden z najważniejszych elementów samochodu i zaniedbanie jego wymiany może spowodować nieodwracalne spustoszenia w silniku, a co za tym idzie – oczywiście jeszcze większe koszty. Dowiedzmy się zatem, za co odpowiada ten układ i dlaczego jego terminowa wymiana jest aż tak istotna.

Jaką rolę pełni układ rozrządu?

Układ rozrządu odpowiada za umożliwienie dopływu do cylindrów mieszanki paliwowo – powietrznej i usunięcie z nich produktów spalania, dzięki czemu samochód może uzyskiwać odpowiednie osiągi. Jego praca polega na synchronizacji wału korbowego i wałka rozrządu, by zawory w silniku mogły otwierać się i zamykać w odpowiednim momencie podczas pracy tłoków w każdym z cylindrów. W dzisiejszych czasach niemal każdy nowy silnik jest typu kolizyjnego, gdzie zawory i tłoki znajdują się w bliskiej odległości od siebie. Rola układu rozrządu polega na zapobieganiu przed uderzeniem o siebie tych elementów. Pęknięty, przesunięty o kilka czy więcej zębów na którymś z napędzanych kół lub mający wyłamane zęby pasek rozrządu może doprowadzić do uderzenia tłoka w otwarty zawór, powodując wygięcie zaworów, pęknięcie tłoków, a co za tym idzie – poważnym uszkodzeniem, a nawet spustoszeniem silnika. Sytuacja wygląda podobnie w przypadku silników typu bezkolizyjnego, gdzie w razie wystąpienia problemów z paskiem rozrządu samochód może również zamienić się w bezużyteczny złom.

Kiedy wymieniać pasek rozrządu?

Niestety, nigdy nie ma 100-procentowej ochrony przed zerwaniem się paska rozrządu. Optymalny termin wymiany określa instrukcja producenta, zależne od konstrukcji oraz rodzaju silnika. Moment na wymianę układu rozrządu, czyli paska wraz z kołem zębatym i napinaczem olejowym, wyznaczać może przebieg oraz wiek silnika – w jednych modelach czynność ta zalecana będzie po przejechaniu 80 tys. kilometrów, w innych zaś – nawet 200 tys. kilometrów. Niezależnie od pokonanego dystansu, układ rozrządu i tak należy wymieniać co kilka lat, gdyż zastosowane do jego produkcji materiały (np. guma) z biegiem czasu tracą swoje właściwości. W przypadku zakupu samochodu używanego, wymiana paska rozrządu jest natomiast niezbędną czynnością, którą należy wykonać w pierwszej kolejności – nigdy nie możemy mieć bowiem całkowitej pewności co do serwisowej przeszłości pojazdu. Układ rozrządu bezwzględnie trzeba wymienić również wtedy, kiedy z silnika wycieka olej, gdyż naoliwiony pasek rozrządu może przeskoczyć, nieodwracalnie uszkadzając silnik.

Wymianę i zakup układu rozrządu najlepiej zlecić doświadczonemu mechanikowi. Nie jest to prosta czynność, bowiem zdarza się, że w jednym modelu w zależności od kodu silnika montowano kilka typów paska, które laikowi trudno będzie odróżnić. Poza tym, jeśli po samodzielnej naprawie pasek się zerwie, nie będziemy w stanie wskazać osoby odpowiedzialnej za awarię. Sprzedawca podzespołów wytłumaczy się bowiem źle wykonanym montażem, zaś mechanik zrzuci winę na złą jakość dostarczonych przez nas części.

  • Fabib !

    Wymieniacie to sami w domu? Ja ostatnio kompletuję zestawy narzędziowe głównie dzięki RG narzędzia bo tam w sumie znajduje wszystko, czego mi potrzeba do ponadamatorskich napraw i wydaje mi sie, ze stopniowo zaczynam byc gotow do coraz wiekszych i inwazyjnych napraw silnika

  • No fajny i kompletny materiał;) co do rozrządów można znaleźć tu – https://superparts.pl/