Remont silnika, czy jego wymiana – co jest bardziej opłacalne?

remont czy wymiana silnikaObecne na rynku wtórnym samochody, szczególnie te charakteryzujące się niskimi cenami, mogą w niedługim czasie zaskoczyć nas swoim stanem technicznym – niestety, zazwyczaj to zaskoczenie nie jest przyjemnym odczuciem, a do tego związane jest z kosztami. Oczywiście, nie mówimy tu o podzespołach, które naturalnie zużywają się w czasie eksploatacji, ponieważ zaniedbanie kontroli ich stanu podczas zakupu jest winą kupującego. Mogą jednak zdarzyć się awarie, które stosunkowo trudno było przewidzieć, a które dostarczają wielu poważnych problemów. Jedną z nich jest awaria silnika. Chcąc przywrócić sprawność samochodu, niepocieszony właściciel pojazdu ma wtedy do wyboru dwie opcje – remont silnika oraz jego wymianę na inny (używany). Która z nich jest lepszą propozycją?

Ceny poszczególnych zabiegów

Nowy silnik stanowi około 1/4 ceny samochodu. W przypadku jednostek używanych ta proporcja staje się nieco bardziej korzystna dla kupującego, ponieważ jednostkę napędową „z drugiej ręki” kupić można już za kwotę od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Ostateczna cena zależy od tego, jak popularna jest dana jednostka napędowa, jak łatwo dostępna jest w sprzedaży, a także w jakim stanie obecnie się znajduje. Koszt kapitalnego remontu silnika można określić nieco precyzyjniej – w przypadku każdego samochodu osobowego wygląda on podobnie i w związku z tym różnice kosztów między poszczególnymi modelami są nieznaczne i zależą niemal wyłącznie od jakości wykorzystanych części. Cena kapitalnego remont u to zazwyczaj od 2500 do 5000 zł. Niektórzy serwisanci oferują także remont częściowy, polegający na przykład jedynie na wymianie najbardziej zużywających się elementów, takich jak pierścienie tłokowe. W takiej sytuacji koszt nie powinien przekroczyć 1000 zł, jednak nie można liczyć na to, że rozwiąże wszystkie problemy, a także z dużym prawdopodobieństwem powrócą one w niedługim czasie.

Co się bardziej opłaca – remont, czy wymiana silnika?

Porównując koszty, bardziej opłacalna wydaje się wymiana silnika na nowy-używany. Nie jest to jednak tak prosta sprawa. Remont silnika, o ile tylko zostanie przeprowadzony przez fachowców, powinien przywrócić jednostkę napędową do stanu bliskiego fabrycznemu, zaś co do jego bezawaryjności i sprawności nie powinniśmy mieć najmniejszych wątpliwości. Zakupiony silnik używany może być pełen niespodzianek, które spowodują konieczność powtórzenia całej procedury w późniejszym czasie. Z drugiej strony, w sprzedaży są także całkiem dobre jednostki napędowe, które z powodzeniem wystarczą na wiele tysięcy kilometrów. Jeśli więc znajdziemy jedną z takich, lepszym wyborem okazuje się wymiana. Gdy jednak nasz silnik nie należy do popularnych, a w sprzedaży są same drogie lub mocno zużyte odpowiedniki – warto przemyśleć jego wyremontowanie, ponieważ zapewni nam to spokój na długie lata.

  • Z doświadczenia wiem że te droższe egzemplarzetezmogąnasniemile zaskoczyc