Wpływ LPG na silnik samochodu

wpływ lpg na silnikWśród kierowców panuje pogląd, który mówi o tym, że stosowanie instalacji LPG ma niekorzystny wpływ na silnik pojazdu. Biorąc pod uwagę to jak szybko wzrasta liczba samochodów na gaz, nietrudno jest dojść do wniosku, że większość z kierujących nie przejmuje się tymi opiniami i z chęcią wykorzystuje podstawową zaletę tego paliwa – jego cenę. Jednak trzeba przyznać, że benzyna i olej napędowy spalają się w cylindrach nieco inaczej niż LPG, dlatego w trosce o użytkowników tych instalacji w sprzedaży pojawiło się wiele produktów przeznaczonych specjalnie do takich samochodów. Producenci zarzekają się, że dzięki nim można zwiększyć trwałość silnika i zminimalizować ryzyko wystąpienia jego awarii. Czy tak jest naprawdę? Czy instalacja LPG faktycznie może mieć negatywny wpływ na silnik i powinno się go chronić poprzez te „specjalne” części i materiały? Tę kwestię postanowiliśmy poruszyć w poniższym wpisie.

Jakie części i materiały eksploatacyjne są produkowane specjalnie do silników z LPG?

Wśród materiałów eksploatacyjnych i części, które uważane są za szybko zużywające się podczas pracy silnika zasilanego mieszaniną propanu i butanu, najczęściej mówi się o świecach i kablach zapłonowych oraz oleju. Dlaczego tak jest? Niektórzy twierdzą, że kable i świece są narażone na większą temperaturę. Mówiąc w uproszczeniu, gaz spala się wolniej niż benzyna, powodując dłuższy kontakt każdego elementu z rozgrzanymi spalinami, a w konsekwencji podniesienie ich temperatury. Dlatego świece przeznaczone do samochodów z LPG wykonywane są z materiałów o lepszym przewodnictwie cieplnym. Problemem jest także fakt, że mieszanka powietrza i LPG gorzej się jonizuje, a więc do wytworzenia iskry między elektrodami potrzeba więcej energii (większego napięcia). Producenci rozwiązują ten problem zmniejszając wymiary elektrod i przerwy między nimi.

Tak więc stosowanie „świec do LPG” można zrozumieć, ale jak jest w przypadku kabli? Tu już główną rolę odgrywa marketing. Dobrej jakości „standardowe” kable przewodzą prąd wystarczająco dobrze, aby zasilić świece, zaś temperatura głowicy podczas pracy silnika na LPG jest zaledwie o kilka stopni Celsjusza wyższa, niż gdy silnik jest zasilany benzyną, co z pewnością im nie zaszkodzi. Wniosek jest prosty – wystarczą dobrej jakości kable zapłonowe zgodne z zaleceniami producenta pojazdu. To samo dotyczy świec, trzeba tylko pamiętać o częstszej ich wymianie – jeżeli zaś chcemy tego uniknąć, warto zastosować te „specjalne”.

A co z olejem?

Wspomnieliśmy także o rzekomej konieczności stosowania specjalnego oleju do silników z LPG. W istocie, trudno jest zrozumieć, skąd bierze się ten pogląd. Olej pracuje w układzie zamkniętym i nie wchodzi w kontakt z paliwem, dlatego jego wpływ nie powinien być istotny. I faktycznie, nie jest. W silnikach z LPG można stosować dokładnie ten sam olej, jaki używa się w pojazdach zasilanych benzyną. Jedyną różnicą jest częstotliwość jego wymiany – benzyna jest czystszym paliwem, ponieważ w stosunku do niej LPG może zawierać pięciokrotnie więcej siarki, co powoduje szybszą degradację oleju. Minimalne ilości paliwa mieszają się bowiem z olejem, zaś zwiększona ilość siarki w połączeniu ze skroploną parą wodną z powietrza powoduje powstawanie kwasu siarkowego. To zmienia odczyn oleju i powoduje szybsze jego zużycie, a także może zwiększać szybkość korozji wewnętrznych elementów bloku silnika. Dlatego stosując LPG powinno się wymieniać olej o około 30% częściej, niż jest to zalecane w przypadku ciągłego zasilania benzyną.