Rodzaje instalacji gazowych

rodzaje instalacji gazowychInstalacje pozwalające na zasilanie silnika LPG są na rynku już od dawna i przez cały ten czas ulegały modyfikacjom. W samochodach jeżdżących obecnie po naszych drogach można znaleźć aż cztery różne generacje instalacji gazowych. By poszerzyć Waszą wiedzę na temat samochodów, postanowiliśmy opisać krótko każdą z nich z uwzględnieniem ich wad i zalet.

Rodzaje instalacji gazowych

Każda instalacja musi zawierać pewne podstawowe elementy, niezależne od jej rodzaju, jak na przykład zbiornik czy przewody paliwowe. Różnice objawiają się w sposobie dostarczania gazu do cylindra oraz ilości zastosowanej elektroniki, a co za tym idzie – wydajności i bezawaryjności.

I generacja

Przeznaczona do najstarszych modeli samochodów, wyposażonych w gaźnik. Jest to bardzo prosty układ złożony z parownika przekształcającego LPG ze stanu ciekłego na gazowy oraz miksera zamontowanego nad przepustnicą, w którym gaz miesza się z powietrzem, by następnie trafić do komory spalania. Instalacja jest bardzo prosta, dlatego jest tańsza i łatwiejsza w serwisowaniu od pozostałych typów. Jednak układ pozbawiony elektroniki jest mało precyzyjny, dlatego występuje stosunkowo duże zużycie gazu i mała elastyczność silnika ze względu na nieregularny skład mieszanki. Ponadto instalacja tego typu nie może być zamontowana w pojazdach z wtryskiem paliwa i musi być często regulowana.

II generacja

Bardziej nowoczesny typ, przeznaczony do pojazdów z wtryskiem i metalowym kolektorem ssącym. Są nieco podobne do instalacji I generacji, jednak zastosowano w nich prosty układ sterujący, który na bieżąco dopasowuje skład mieszanki, zmniejszając zużycie gazu i poprawiając osiągi. To także dość prosta konstrukcja, stosunkowo tania i łatwa w montażu i późniejszej obsłudze. Z tego powodu jest obecnie najpopularniejszym z typów instalacji gazowych. Jednak ma też swoje wady – także wymaga częstych regulacji i wizyt w serwisie. Ponadto gaz dostarczany jest do silnika podciśnieniowo, a gdy układ zapłonowy nie jest wystarczająco wydajny, niespalona w cylindrach mieszanka może wracać do kolektora i w nim powodować tzw. „strzały”. Gdy w samochodzie jest plastikowy kolektor, może to skutkować jego zniszczeniem. Nie sprawdza się także w przypadku pojazdów z turbosprężarką.

III i IV generacja

W ich przypadku gaz wtryskiwany jest wprost do cylindrów, co rozwiązuje wiele problemów występujących w starszych typach instalacji. Różnice między nimi są niewielkie (w III generacji gaz wtryskiwany jest w stanie lotnym, zaś w IV w ciekłym), zaś przeskok technologiczny względem poprzednich typów jest bardzo duży. Podstawową zaletą tych instalacji (nazywanych sekwencyjnymi) jest całkowite wyeliminowanie różnicy mocy silnika „na gazie” względem benzyny, a także znaczne zmniejszenie spalania i podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Mają w zasadzie jedną wadę – koszt ich montażu jest znacznie wyższy (najdroższe są instalacje IV generacji).

Ilustracja: gazeo.pl