Przygotowanie samochodu do zimy

przygotowanie samochodu do zimyKalendarzowa zima już nadeszła. Według prognoz niebawem nadejdzie również ta pogodowa, zasypując ulice śniegiem, pokrywając je lodem i przynosząc nam mroźne poranki, a co za tym idzie – różne problemy związane z rozruchem naszego samochodu. Takie warunki atmosferyczne stanowią duże zagrożenie dla naszego bezpieczeństwa, zwłaszcza, gdy pojazd nie jest do nich odpowiednio przygotowany i w stu procentach sprawny. Podstawą są oczywiście zimowe opony – o tym już jednak pisaliśmy. Dziś skupimy się więc na pozostałych elementach, o które przed nadejściem mrozów koniecznie trzeba zadbać. Jak więc przygotować nasz samochód, by nie straszne mu były śniegi, deszcze i lód?

Akumulator

Przygotowanie samochodu do zimy należy rozpocząć od sprawdzenia stanu akumulatora. Niestety, z nowej generacji akumulatorami niewiele możemy zrobić we własnym zakresie, gdyż nieumiejętne obchodzenie się z nimi może być niebezpieczne. Warto więc zlecić warsztatowi wykonanie testu akumulatora odpowiednim urządzeniem, co często jest bezpłatne. Takie badanie pozwoli ocenić sprawność baterii pod obciążeniem i przewidzieć, jak zachowa się ona podczas dużych mrozów. Trzeba bowiem pamiętać, iż pojemność baterii w temperaturach dodatnich jest o 20% większa niż w ujemnych, zatem przy dużych spadkach temperatur pozostaje nam już tylko mniej więcej 60% nominalnej pojemności.

Płyny eksploatacyjne

Przed nadejściem zimy warto przede wszystkim sprawdzić temperaturę krzepnięcia płynu w układzie chłodzenia. Jeśli tego nie dopilnujemy, możemy nieświadomie doprowadzić do zniszczenia silnika – w niskich temperaturach mogą pęknąć blok i głowica, zwłaszcza w przypadku samochodów z rynku wtórnego. Test taki bezpłatnie wykonamy w warsztacie. Jeśli po teście temperatura zamarzania płynu jest zbyt wysoka (wyższa niż -37°C), najlepiej go wymienić, ale doraźnie można dolać odpowiednią ilość koncentratu. Przy okazji warto też zadbać o płyn hamulcowy i wymienić go, oraz o płyn do spryskiwaczy, zamieniając go z letniego na zimowy (odporny na zamarzanie).

Hamulce

Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych systemów mechanicznych w samochodzie i ma decydujące znaczenie w kwestii naszego bezpieczeństwa. Przed zimą należy sprawdzić stan rozkładu sił hamowania (oś przednią i tylną) oraz rozkład sił na poszczególne koła. Nie można też zapominać o przewodach, które, jeśli są mocno skorodowane, należy wymienić. Wilgoć, sól i chemia obecne na drogach w czasie zimy, przyspieszą bowiem proces korozji, co z kolei może być powodem przerwania przewodów w trakcie hamowania i nagłej utraty hamulców.

Nadwozie i uszczelki

Przed zimą warto dokładnie umyć i nawoskować nadwozie po to, by zabezpieczyć lakier przed działaniem chemikaliów i uniknąć korozji, o czym wspomnieliśmy wyżej, a także dla łatwiejszego utrzymania go w czystości. Ważne jest również zabezpieczenie uszczelek specjalnymi silikonami. Po pierwsze, guma dzięki temu wolniej się starzeje, a po drugie, drzwi nie przymarzają tak łatwo do uszczelki.

Świece

Zużyte świece żarowe mogą sprawić, że zimą silnik naszego auta nie zapali, a jeśli zapali to po dużym wysiłku. Przed spadkiem temperatur należy więc sprawdzić ich stan – niestety, sami niewiele tutaj zdziałamy i musimy zlecić to warsztatowi. Jeśli zaś chodzi o świece zapłonowe, podlegają one wymianie okresowej lub po określonej ilości przejechanych kilometrów – nie należy zatem zapominać o ich wymianie we właściwym czasie. Przy okazji warto zwrócić uwagę na przewody wysokiego napięcia, będące przenośnikiem energii do świec zapłonowych. Dobrze jest sprawdzić, czy nie są popękane, nie mają przebić i nie reagują przebiciem na wilgoć, a jeśli tak – wymienić je na nowe.

Wycieraczki, światła i zamki

Na koniec musimy jeszcze sprawdzić stan wycieraczek. Jeśli pióra są rozwarstwione lub popękane, koniecznie należy je wymienić, by zapewnić sobie jak najlepszą widoczność, a co za tym idzie – bezpieczeństwo. Warto także skontrolować ustawienie świateł, które zimą, w czasie wczesnych wieczorów i ograniczającego widoczność śniegu jest niezwykle ważne. Trzeba więc wymienić żarówki, które nie świecą, a ewentualne ustawienie świateł zlecić warsztatowi. Jeśli zaś chodzi o zamki, w żadnym wypadku nie należy smarować ich żadnymi preparatami przed zamarznięciem, lecz dopiero po, gdyż spowoduje to efekt odwrotny od zamierzonego.