Przygotowanie motocykla do zimy

przygotowanie motocykla do zimyZima zbliża się nieuchronnie, dlatego trzeba dobrze przygotować do niej nasze pojazdy. O ile samochody i inne czterokołowce nawet w zimie są najczęściej używane na bieżąco, o tyle większość użytkowników jednośladów odstawia swoje maszyny i z oczywistych względów nie użytkuje podczas mroźnych i śnieżnych miesięcy. Dlatego w dzisiejszym artykule chcieliśmy podpowiedzieć tym osobom, w jaki sposób zadbać o swoje maszyny, by uniknąć różnego rodzaju problemów podczas rozpoczęcia sezonu w następnym roku oraz zminimalizować oddziaływanie zimy na pojazd.

Po pierwsze – miejsce przechowywania

Wybór odpowiedniego miejsca przechowywania motocykla jest kluczowy dla zapewnienia najlepszych warunków dla pojazdu. Oczywiście najlepszym wyborem jest suchy i ogrzewany garaż. Nadmierna wilgoć mogłaby szkodzić wszystkim powierzchniom, które nie są dostatecznie zabezpieczone przed korozją, zaś zbyt niska temperatura powoduje sztywnienie i w konsekwencji szybsze starzenie się gumy, z której wykonane są opony. Jednak zbyt wysoka temperatura także nie służy dobrze podzespołom motocykla, dlatego należy unikać takich miejsc, jak szklarnia (szkodliwa także ze względu na zbyt duże natężenie promieni słonecznych) czy kotłownia. Trzeba też zadać, aby powierzchnia podłogi pod nim była czysta – olej i inne substancje używane w warsztacie mogą negatywnie wpłynąć na stan gumy i sprawić, że wiosną opony będą nadawały się wyłącznie do wymiany.

Jeżeli nie ma możliwości umieszczenia jednośladu w garażu, pozostaje przechowywanie motoru na wolnym powietrzu. Jest to jednak ostateczność, której powinniśmy unikać za wszelką cenę. Jeżeli jednak zdecydujemy się na to rozwiązanie, musimy wyposażyć się w dobry pokrowiec i co pewien czas wietrzyć pojazd, by uniknąć jego zawilgocenia.

Po drugie – przedzimowy przegląd techniczny

Podstawową pracą, jaką zaleca się wykonać przed zimą, jest dokładne umycie i zabezpieczenie wszystkich powierzchni narażonych na wilgoć i korozję oraz inne czynniki zewnętrzne. Elementy metalowe dobrze jest pokryć cienką warstwą oleju lub wazeliny technicznej, gumowe (z wyjątkiem opon) środkami silikonowymi, a plastikowe – woskiem w sprayu. Można także oczyścić i nasmarować wszystkie dostępne elementy układu napędowego ze szczególnym uwzględnieniem łańcucha.

Jedną z zalecanych czynności, która ze względu na wysokie koszty jest (niestety) zaniedbywana przez użytkowników jednośladów, jest zatankowanie pojazdu „pod korek”. W ten sposób zapobiegamy skraplaniu się wody w zbiorniku i utracie właściwości paliwa na skutek parowania poszczególnych frakcji. Dobrze jest także przejechać się motorem na pewnym dystansie przed przystąpieniem do jego czyszczenia, by usunąć wszelkie resztki wilgoci z wydechu.

Ostatnią z czynności, jakie składają się na przygotowanie motocykla do zimy, jest wymiana oleju wraz z jego filtrem. Później trzeba kilkakrotnie „zakręcić” silnikiem bez jego uruchamiania, by środek smarny pokrył wszystkie elementy silnika.

Takie przygotowanie motocykla do zimy jest zapewnieniem, że wiosną nie sprawi on żadnych problemów. Warto więc poświęcić chwilę swojego czasu, by uodpornić motocykl na niekorzystny wpływ czynników zewnętrznych, przedłużając jego trwałość i zmniejszając prawdopodobieństwo awarii.