Naprawa samochodu w warsztacie – zobacz, na co musisz uważać!

naprawa samochodu przez mechanika

Naprawa samochodu w profesjonalnym warsztacie jest na pewno wygodnym rozwiązaniem. W teorii powinno to wyglądać tak, że oddajemy tam auto z usterką, a po ustalonym wcześniej terminie odbieramy naprawiony pojazd, uiszczając stosowną opłatę za wykonaną usługę. Jednak rzeczywistość często ma niewiele wspólnego z teorią. Oczywiście większość pracowników warsztatów samochodowych solidnie podchodzi do swoich obowiązków. Jednak zdarzają się nieliczne wyjątki. W sieci krąży mnóstwo legend o nieuczciwych właścicielach warsztatów, którzy w bezwzględny sposób zarabiają na nieświadomych klientach, wciskając im zużyte części samochodowe i wyszukując nieistniejące usterki. Jeśli czeka cię naprawa samochodu w warsztacie, sprawdź na co musisz uważać.

Kradzież części zakupionych przez klienta

Zdarzają się klienci, którzy w imię oszczędności kupują część mającą podlegać wymianie i dostarczają ją do warsztatu naprawczego. W ten sposób chcą uniknąć marży narzucanej przez warsztat i mieć pewność, że w ich pojeździe zostanie zamontowana oryginalna część zamienna. Tymczasem wśród nieuczciwych właścicieli warsztatów naprawy samochodów kwitnie proceder przywłaszczania sobie zakupionych przez klienta części. W ich miejsce instalowane są elementy gorszej jakości, a nieświadomy klient rzadko sprawdza stan wykonanej usługi, płacąc za nią jak za uczciwie wykonaną pracę. Dlatego jeśli obawiasz się takiej sytuacji dobrze jest spisać wcześniej nazwy producentów dostarczanych części i poprosić, by fakt ich dostarczenia przez klienta został odnotowany w protokole naprawy. Takie działania powinno cię ochronić przed nieuczciwością ze strony mechanika.

Samowolna naprawa podzespołów bez konsultacji z klientem

Niektórzy właściciele serwisów samochodowych wydają się być prawdziwymi tytanami pracy. Oprócz ustalonych wcześniej z klientem napraw nierzadko dopuszczają się także dodatkowych ingerencji w stan techniczny pojazdu, bez uprzednich konsultacji z jego właścicielem. Naprawa samochodu w takim przypadku może okazać się dla klienta niezwykle kosztowna. Jednak wbrew pozorom jest to dość często spotykana sytuacja. Umawiasz się np. na naprawę hamulców, a gdy zjawiasz się w warsztacie, by odebrać samochód, okazuje się, że dodatkowo wymieniono żarówki, bezpieczniki i olej. Oczywiście nic za darmo – musisz za to uiścić stosowną opłatę. Aby uniknąć takich sytuacji warto oddając pojazd do naprawy spisać umowę, w której wyraźnie będzie zaznaczony zakres napraw, które mają zostać przeprowadzone. Wszelkie dodatkowe ingerencje w stan techniczny pojazdu powinny być z tobą konsultowane.

Zamiana nowszych części na starsze

To jeden z najczęściej opisywanych w mediach procederów. Naprawa samochodu ma obejmować konkretną część. I z tego pracownik warsztatu się wywiązuje. Natomiast zupełnie „gratis” wymienia inne, sprawne części pojazdu, w ich miejsce montując elementy zużyte lub dużo gorszej jakości. Po wizycie u takiego mechanika za kilka tygodni może okazać się, że znów coś w twoim samochodzie wymaga naprawy, a ty zupełnie nieświadomie znów udasz się do tego samego warsztatu. Jeśli sytuacja będzie się powtarzać, a ty zaczniesz podejrzewać, że naprawa samochodu wykonywana jest nieprawidłowo, warto zwrócić się o pomoc do rzeczoznawcy. Jeśli potwierdzi on twoje obawy, możesz dochodzić swoich praw na drodze sądowej.

Stosowanie tanich zamienników w cenie oryginalnych części

To także jedna z częściej wymienianych nieuczciwych praktyk ze strony mechaników samochodowych. Naprawa samochodu ma obejmować wymianę pewnych elementów, klient płaci za oryginalne części, które zazwyczaj do tanich nie należą. Tymczasem mechanik zamiast oryginalnych części montuje tanie podróbki, inkasując stosowną opłatę za wykonaną usługę. Zazwyczaj nikt nie sprawdza czy wymienione w pojeździe części rzeczywiście są zgodne z deklaracją mechanika. Jednak zastosowanie tanich zamienników może spowodować, że w niedługim czasie pojazd znów trafi do warsztatu, a naprawa samochodu znów będzie cię słono kosztować. Aby uniknąć tego typu sytuacji już na wstępie warto poprosić mechanika wykonującego naprawę, by po zakończeniu pracy spisał raport ze szczegółowym wykazem  przeprowadzonych napraw i  użytych do nich elementów. Taki dokument w razie wątpliwości co do jakości wykonanych usług może być podstawą dochodzenia ewentualnych roszczeń z tytułu nieuczciwie wykonanej usługi.

Przedłużająca się naprawa samochodu

Potrzebujesz sprawnego pojazdu na konkretny termin, tymczasem po przyjeździe do warsztatu okazuje się, że jeszcze  nie jest on gotowy do drogi. Najczęstszym wytłumaczeniem jest brak części lub zbyt duża liczba klientów w stosunku do mocy przerobowych warsztatu. To niestety bardzo często spotykana sytuacja. Jedynym rozwiązaniem pozwalającym uniknąć tego typu przykrych sytuacji jest sporządzenie pisemnej umowy, w której zostanie określony konkretny termin wykonania usługi. Działając w ten sposób możesz być właściwie pewien, że naprawę twojego pojazdu właściciel warsztatu potraktuje priorytetowo.