Jak samodzielnie zamontować czujniki parkowania?

czujniki parkowaniaCzujniki parkowania to urządzenie bardzo przydatne, będące standardowym wyposażeniem coraz większej liczby nowych aut. Właściciele starszych pojazdów mogą natomiast osobno dokupić zestawy czujników do swoich samochodów. Koszt zestawu sensorów z wyższej półki nie jest wysoki, bo to ok. 250zł, ale niemal drugie tyle należy dołożyć za ich zamontowanie w warsztacie. Jeśli jednak mamy podstawowe pojęcie o mechanice i elektryce oraz łatwy dostęp do zderzaka, bez problemu możemy samodzielnie poradzić sobie z montażem. Nie jest to praca skomplikowana i w zupełności wystarczą nam narzędzia z domowego warsztatu. Dowiedzmy się więc, jak to zrobić.

Przygotuj narzędzia

Przed rozpoczęciem montażu musimy oczywiście przygotować narzędzia, którymi się posłużymy. Najważniejszym z nich jest wiertło z otwornicą puszkową. Na szczęście większość zestawów czujników wyposażonych jest w odpowiednie otwornice, co znacząco ułatwia przygotowania do montażu. Potrzebna będzie też oczywiście wiertarka, którą wywiercimy w zderzaku otwory konieczne do instalacji wspomnianych czujników. Do odkręcania śrub w aucie może przydać się także wkrętak TORX w odpowiednim rozmiarze. Warto również mieć pod ręką lutownicę i cynę, dzięki którym sprawnie i trwale przymocujemy niezbędne przewody. Ponadto, przydadzą się takie akcesoria, jak płaski śrubokręt, taśma izolacyjna oraz miara. Jeśli chcemy pomalować czujniki na kolor nadwozia, możemy też kupić w mieszalni lakier w sprayu i środek odtłuszczający, przydatny przed malowaniem.

Najpierw wymierz

Na początku warto wspomnieć, że najlepszy zestaw to taki, który zawiera 4 sensory – zakres działania jednego z nich to 90 stopni, więc przy mniejszej liczbie pomiar odległości będzie nieprecyzyjny. Wszystkie czujniki montuje się w otworach wywierconych w zderzaku, a ich lokalizację trzeba najpierw wymierzyć i oznakować. Musimy bowiem zachować prawidłowy odstęp między nimi i właściwą odległość od ziemi. Planując rozmieszczenie czujników, należy kierować się zaleceniami producenta, często też w zestawie znajdziemy szablon ułatwiający ich rozlokowanie. Optymalna odległość czujników od ziemi to od 45 cm do 65 cm od ziemi, oraz maksymalnie 45 cm pomiędzy nimi. Skrajne z nich warto umieścić mniej więcej 20 cm od boków pojazdu. Ważne jest również, aby wszystkie czujniki były zamontowane na tej samej wysokości.

Instalacja

W zaznaczonych miejscach otwornicą przygotowujemy otwory, w których zostaną zamontowane czujniki cofania, a następnie mocujemy sensory, pamiętając, by skrajne skierować lekko na boki, by obejmowały większy obszar wokół auta. Po ich zamontowaniu należy wykonać połączenia. Konieczny będzie demontaż podsufitki, osłony tylnego słupka i tapicerki bagażnika. Zaczynamy od wyboru miejsca umieszczenia wyświetlacza – najlepiej tuż przy słupku, na środku tylnej półki lub na krawędzi podsufitki tuż przed tylną szybą. Przewody prowadzimy w odpowiednim słupku, dalej pod podsufitką i dociągamy do bagażnika. Do przeciągnięcia przewodów wykorzystujemy otwory technologiczne, nie wiercimy w nadwoziu. Wszystkie przewody najlepiej jest przylutować i zabezpieczyć taśmą izolacyjną przed zawilgoceniem. W bagażniku przewody należy wpiąć do centralki sterowania, którą instaluje się w miejscu wolnym od wilgoci, takim jak wnęka za boczkami kufra. Należy szczególnie zwrócić uwagę na to, by nie pomylić połączeń i czujniki podłączyć do centralki zgodnie z miejscem montażu – powinniśmy robić to zgodnie ze szczegółową instrukcją obsługi. Z kolei sygnał aktywujący cały system uzyskamy podpinając centralkę do zasilania świateł cofania. W znalezieniu właściwego przewodu pomoże voltomierz lub próbnik elektryczny. Później możemy już zamontować tapicerkę bagażnika – i gotowe.