Jak rozpoznać awarię turbosprężarki?

awaria turbosprężarkiTurbosprężarka to urządzenie narażone na bardzo trudne warunki pracy. Wysoka temperatura spalin i błyskawiczna szybkość obrotów wirnika w połączeniu z nieumiejętnym eksploatowaniem nieuchronnie prowadzą do awarii, których usunięcie pociąga za sobą znaczne koszty – kilka tysięcy złotych w przypadku wymiany. Niezwykle istotną kwestią jest więc to, aby nie bagatelizować nawet najmniejszych niepożądanych objawów w działaniu turbosprężarki i wiedzieć, jak te objawy rozpoznać. Są one bardzo łatwe do zauważenia nawet dla niezbyt doświadczonego kierowcy, dlatego warto dowiedzieć się, jakie symptomy uszkodzenia powinny wzbudzić nasz niepokój.

Utrata mocy

Pierwszym, najbardziej wyczuwalnym symptomem sygnalizującym awarię, jest brak mocy. Jeśli zauważymy, że auto bardzo szybko traci na mocy, czujemy brak przyśpieszenia, nie słyszymy załączania się turbo, jest niemal pewne, że mamy do czynienia z uszkodzeniem turbosprężarki. Ponadto, jeśli wystąpi błąd komputera mówiący o przeładowaniu, możemy być pewni, że w naszej turbosprężarce jest tyle nagaru, że zacięły się łopatki. Wiąże się to z koniecznością przeczyszczenia turbosprężarki oraz wymianą jej wyeksploatowanych części.

Niewłaściwy kolor spalin

Kolejnym objawem może być nadmiar czarnego dymu wydostającego się z układu wydechowego. Powodem jest prawdopodobnie przedostawanie się zbyt dużej ilości oleju i zbyt małej ilości powietrza do turbosprężarki, spowodowane uszkodzeniem koła kompresji, wirnika turbiny lub łopatki zmiennej geometrii, jeżeli oczywiście turbosprężarka jest w nią wyposażona. Pojawienie się gęstego, czarnego dymu jest jednoznacznym dowodem tego, że nasza turbina jest już w opłakanym stanie, a zwlekanie z jej naprawą może spowodować uszkodzenie pozostałych elementów. Naszą czujność powinien wzbudzić również biały dym, który może świadczyć o spalaniu oleju silnikowego, co ma miejsce wtedy, gdy turbina „puści” olej po stronie układu dolotowego.

Niepokojące odgłosy

Dosyć głośna, nienaturalna praca silnika jest potencjalnym sygnałem o nadmiernych luzach na wirniku turbiny. Główne cechy charakterystyczne dla wydobywającego się dziwnego odgłosu, które mogą doprowadzić nas do uszkodzenia wirnika i podpowiedzieć, że problem tkwi właśnie w turbosprężarce, to dźwięk tarcia metalowych części, świst pojawiający się w zakresie pracy od około 1900obr/min, a także świst nasilający się przy zwiększaniu obciążenia jednostki napędowej. Niepokojące dźwięki emitowane przez turbosprężarkę najczęściej spowodowane są utratą doważenia zespołu wirującego, co w konsekwencji prowadzi do całkowitego zniszczenia turbiny, a czasem nawet do poważnej awarii silnika. Doważenie to może być utracone w przypadku zwiększenia się luzu wałka w łożyskach, uszkodzeniu mechanicznemu koła kompresji lub wirnika turbiny.

Niedobory oleju

Niedobór oleju pojawia się na skutek wycieku powstałego w przypadku uszkodzenia lub zużycia się pierścieni uszczelniających. Olej ten wycieka bowiem do przewodów układu dolotowego silnika lub do układu wydechowego, a często na obie strony. W ekstremalnych przypadkach, gdy wyciek do cylindrów jest bardzo duży, może dojść do niekontrolowanego spalania się oleju w cylindrach i rozbiegania silnika, kiedy to silnik sam zwiększa swoje obroty, bez naciskania przez nas na pedał gazu. Warto więc co jakiś czas sprawdzać poziom oleju silnikowego i jeśli stwierdzimy ubytek, należy koniecznie skonsultować to z mechanikiem.