Jak pozbyć się wilgoci z samochodu?

jak pozbyć się wilgoci z samochoduWilgoć potrafi uprzykrzyć życie każdemu kierowcy – w końcu zaparowane szyby, mokre dywaniki i brzydki zapach we wnętrzu samochodu to nic przyjemnego. Mało kto zdaje sobie jednak sprawę, że takie objawy to jedynie wierzchołek góry lodowej a wilgoć może powodować o wiele gorsze konsekwencje, takie jak pogorszenie widoczności, rozwój chorobotwórcze pleśni i grzybów w kabinie, usterki zawilgoconych modułów elektronicznych i w końcu rdza. Zamiast więc co chwilę przecierać zaparowane szyby i kupować coraz to bardziej wymyślne zapachy i preparaty antyroszeniowe, warto znaleźć źródło problemu i skutecznie się go pozbyć.

Przyczyny wilgoci

Do najczęstszych przyczyn pojawienia się wilgoci w kabinie samochodu należy brudny filtr kabinowy – jeśli jest niedrożny, wentylacja przestaje wydajnie działać, a skraplająca się w kabinie woda po prostu w niej zostaje. Inną przyczyną mogą być zatkane otwory odpływowe. Jeśli bowiem zalegają na nich np. gnijące liście lub błoto, spływająca po nadwoziu woda przelewa się i zamiast do odpływów trafia np. do wlotów wentylacji. Odpływy w najniższych punktach klap, drzwi i progów muszą więc być drożne, to samo dotyczy kanalików odprowadzających wodę spod szyberdachu. Kolejny powód wilgoci to źle wklejone szyby. Przyczynami są zazwyczaj niechlujna praca „fachowców” oraz rozwijająca się pod szybą korozja. Wilgoć mogą również powodować uszkodzone lub sparciałe uszczelki, gdyż po kilku latach eksploatacji niekonserwowana guma robi się sztywna i porowata, przez co przestaje być skuteczną barierą dla wody. Ostatnią, najbardziej prozaiczną i niedocenianą przyczyną jest po prostu woda wniesiona na ubraniu, zwłaszcza zimą, kiedy to nie ma możliwości, by odparowała.

Sprzątanie

Wilgoci sprzyja przede wszystkim brud na dywanikach, wykładzinie i szybach. Najlepiej więc korzystać z łatwych do czyszczenia dywaników gumowych, gdyż te welurowe już po kilku dniach gorszej pogody nadają się do prania. Sprzątanie samochodu zaczynamy od starannego odkurzenia podłogi i foteli. Następnie usuwamy z wnętrza śmieci gromadzące wilgoć oraz dokładnie odtłuszczamy szyby auta od wewnątrz odpowiednim detergentem, np. płynem do mycia naczyń. Gdy mamy do czynienia z wieloletnim brudem, warto zdecydować się na pranie wykładziny, tapicerki foteli, a nawet podsufitki. Do samodzielnego odświeżenia tych elementów potrzebna będzie szczotka z miękkim włosiem, gąbka lub firanka oraz środek Aby jednak usunąć większe zabrudzenia, przyda się odkurzacz piorący. Następnie przez kilka godzin porządnie wietrzymy samochód.

Usuwanie wilgoci

Usuwanie z samochodu wilgoci zaczynamy od sprawdzenia, co się dzieje pod dywanikami. Jeśli są gumowe, musimy po prostu po każdej jeździe wylewać z nich wodę. Jeżeli natomiast są welurowe, warto podłożyć pod nie na noc gazety lub ręcznik papierowy albo rozsypać żwirek dla kota, który bardzo dobrze wchłania wilgoć. Inne sposoby to zakup pochłaniacza wilgoci (koszt kilkudziesięciu złotych) albo wstawienie do samochodu otwartego pojemnika z solą lub mielonej kawy w płóciennym woreczku. Pomóc może też suszenie wykładziny suszarką i zabieg ozonowania, polegający na zabiciu drobnoustrojów odpowiedzialnych za wydzielanie przykrych zapachów pochodzenia organicznego.

Diagnoza

Powyższe działania służą jednak tylko usunięciu objawów, a nie naprawieniu przyczyny. Jeśli wilgoć pojawia się w samochodzie regularnie, należy sprawdzić stan uszczelek drzwi, drożność odpływów i kratek w podszybiu, a także kondycję filtra przeciwpyłkowego, jeżeli auto jest w niego wyposażone. Jeśli którykolwiek z tych elementów okaże się uszkodzony, należy go wymienić lub, w miarę możliwości, naprawić, a ponadto regularnie konserwować. Do pielęgnacji elementów gumowych można użyć tradycyjnych i tanich środków, np. wazeliny technicznej lub gliceryny (do kupienia w każdej aptece) bądź specjalistycznych produktów przeznaczonych do pielęgnacji uszczelek, np. sztyftów lub sprejów na bazie oleju silikonowego – droższych, ale z reguły wygodniejszych w użyciu. Inne miejsca, w których może gromadzić się woda, to bagażnik, np. we wnęce na koło zapasowe, a także nieszczelności nagrzewnicy i skorodowane okolice przedniej i tylnej szyby.