Auto detailing, czyli przywracamy blask naszym czterem kółkom

Od niedawna w Polsce modny stał się tzw. car detailing. Jest to zestaw usług, dzięki którym każdy samochód – niezależnie od marki, modelu, czy roku produkcji, będzie lśnił nowością i wyglądał jak świeżo wyprowadzony z fabryki. Oprócz kompleksowego mycia, na car detailing składa się wiele specjalnych zabiegów, w ramach których karoseria, szyby, koła oraz wnętrze pojazdu podlegają wieloetapowemu czyszczeniu połączonemu z działaniami konserwacyjnymi i renowacyjnymi. Dowiedzmy się zatem, na czym polega popularna usługa auto detailing i dlaczego warto z niej skorzystać.

Najpierw mycie

Pierwszym krokiem jest dokładne mycie i czyszczenie karoserii. Mycie przy pomocy szamponu o neutralnym, nieagresywnym Ph usuwa zabrudzenia z powłoki lakierniczej takie jak kurz, lekkie zabrudzenia drogowe, czy ptasie odchody. Natomiast poprzez czyszczenie usuwa się przyspojone zabrudzenia, jak również wady lakieru: plamy, odbarwienia i oksydacje. Po takim oczyszczeniu pojazdu następuje jego suszenie za pomocą specjalnych ręczników z mikrofibry, które – w przeciwieństwie do ręczników papierowych – nie zarysują lakieru.

Glinkowanie

Zaawansowanym etapem czyszczenia jest tzw. „glinkowanie”, czyli proces usuwania smoły i zanieczyszczeń organicznych oraz metalicznych. Glinka to japoński wynalazek, który wyciąga z porów lakieru brud niewidoczny dla oka i pomaga usunąć nalot pozostały na aucie mimo dokładnego mycia. Działa w ten sposób, iż najpierw ugniata się glinkę w dłoniach, następnie formuje z niej placek i pryskając wcześniej na oczyszczony panel nadwozia specjalnym środkiem nadającym glince poślizg, przesuwa się ją po tym panelu do momentu usunięcia wszystkich nieczystości.

Korekta lakieru

Gdy karoseria jest już oczyszczona, przeprowadza się jej dokładne sprawdzenie, a następnie mierzy się grubość powłoki w celu uzupełnienia odprysków i ubytków. Uzupełnianie lakieru jest procesem czasochłonnym i wieloetapowym, wymagającym dużego wyczucia i doświadczenia. Do korekty używa się kilku past począwszy od mocno ściernej po wygładzającą na końcu, a w międzyczasie kilkakrotnie zmienia się pady polerskie z twardszych na coraz bardziej miękkie. Korekcie można poddać również reflektory i lampy – także plastikowe. Kolejny etap to polerowanie przeprowadzane za pomocą odpowiednich gąbek i past polerskich, w zależności od stopnia zniszczenia powłoki, a także woskowanie, które chroni lakier przed szkodliwymi czynnikami środowiska zewnętrznego. Poza ochroną, woskowanie wzmacnia efekty wizualne polerowania – tworzy blask, pogłębia i wzbogaca kolor. Alternatywą dla woskowania jest położenie powłoki kwarcowej na lakier. Powłoka to płyn, który w kontakcie z lakierem i powietrzem krystalizuje się, tworząc bardzo twardą, odporną na chemiczne środki czyszczące powłokę o grubości nawet do 1 mikrometra.

Wnętrze

Samochód zostaje wyczyszczony także w środku. Nie jest to jednak zwykłe pranie i odkurzanie, lecz starannie wykonywany szereg działań skupiających się na każdym detalu. Poza fotelami czyszczone są uszczelki, kokpit, listwy i wszelkie inne elementy, tak, by żaden szczegół nie został pominięty. Do czyszczenia używa się specjalnych preparatów, niedostępnych w standardowej sprzedaży, które mają za zadanie również zabezpieczyć i zakonserwować wnętrze pojazdu.

  • materiał bardzo pomocny, więcej takich;) Pozdrawiam